Bliv klogere på ukuelighedstænkning
Jeg har lige gennemført et gratis onlinekursus, som jeg vil anbefale til alle voksne, unge som ældre, der interesserer sig for den verden, vi lever i, og dens fremtid.
Transforming Development: The Science and Practice of Resilience Thinking
“With concerns about climate and global environmental changes, extreme events, and increases in social, economic, and political shocks, the concept of resilience is proving popular across a range of sectors as a way to understand and respond to our surprise-riddled world. … Resilience thinking is more than a theory, more than a set of tools. It is a way of seeing the world, offering a new perspective of how change in the world happens.”
"Resilience" betyder ukuelighed. Ukuelighed kan være at rejse sig op hver gang, man bliver væltet over ende. Men det er et højere niveau af ukuelighed, hvis man skifter taktik, så man finder en måde, hvorpå man slet ikke bliver løbet over ende igen.
Det er noget af det som ”Ukuelighedstækning” /”Resilience thinking” går ud på: At løse samfundsmæssige problemer på måder, der tager højde for kompleksiteten både lokalt og globalt, og også samtidigt have øje for kulturens og naturens udfordringer.
Der fokuseres på at gøre det på sådanne måder, at man ikke kun holder stand eller tilpasser sig, men i stedet ”skifter spor”.
Kurset tager sit udgangspunkt i, at vi er gået fra at være en lille civilisation på en stor klode til at være en stor civilisation på en lille klode.
Situationen i verden er i dag er både flygtig, usikker, kompleks og tvetydig på en gang.
Ukuelighed er tilpasningsevne til vores verden, som den er nu, men også mere end det. Det er en evne til at udvikle nye løsninger i dag og i fremtiden, men ikke nødvendigvis nye opfindelser. Det drejer sig også om i højere grad end tidligere at forstå kompleksiteten i de langsomt bevægende dele af et system, og de feedbacksystemer, der holder dem i gang.
Igennem kursets 7 moduler bliver man introduceret til problemstillingerne og begrebsapparatet gennem 4-5 video lektioner på 10-15 minutter i hvert modul med efterfølgende quizspørgsmål og muligheder for supplerende læsning.
De 7 principper nævnt ovenover for om hvordan ukuelighed opbygges bliver ikke bare forklaret og eksemplificeret, men der vises også videoklip med inspirerende eksempler, på hvordan det virker.
Sådanne principper kan hjælpe os med at fremme generel modstandskraft, og udvikle evnen til at håndtere overraskelser. "Ukuelighedstænkning” betyder at få strategier og politikker på plads til at håndtere det ukendte, som vi hele tiden skal leve med. Uden en sådan kapacitet kan vi ikke håndtere fremtiden.
…
De turbulente tider, vi lever i, kræver, at vi ikke bare reagerer på symptomer, men agerer på baggrund af dybere forståelse og skaber meget mere omfattende ændringer.
Det kan anbefales at se denne video, der viser eksempler på løsninger, man kommer frem til ved hjælp af ”Ukuelighedsteori” / ”Resilience Thinking”: https://www.stockholmresilience.org/research/research-videos/2018-09-30-finding-transformative-potential-pockets-of-the-future-in-the-present.html
Citat fra slutningen af denne video:
”Så hvad er beskeden man kan tage med hjem? ”Faktisk behøver fremtiden ikke at være dyster. Efterhånden som folk bliver opmærksomme på trusler mod samfundet og naturen, engagerer mange sig i stigende grad i strategier til at skabe en mere retfærdig, velstående og økologisk mangfoldig verden, det vi kalder en god Antropocæn. Faktisk kan vi pege på en fremkomst af nytænkning, innovative måder at leve på og anderledes midler til at forbinde mennesker og naturen, der lover rigtigt godt for fremtiden.
Dette er en kraftgivende (empowering) historie, der skal deles."
Supplerende:
»Antropocæntiden markerer en ny periode (fra omkring 1950) , hvor vores kollektive aktiviteter dominerer over det planetariske maskineri.«
Kilde: https://www.information.dk/udland/2011/06/velkommen-antropocaen
Her er en liste med links til alle videoer i MOOC´en ”Transforming Development: The Science and practice of Resilience Thinking”
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzW0Ub5HJkzQdJM50bF4aiTpRPSZoJdrN
"Ukuelighedstænkning” forbinder alle FN's mål for bæredygtig udvikling, som alle FN´s medlemslande er blevet enige om at nå inden 2030.
Hvis du ikke har stødt på MOOC´s før, så er her …
En kort introduktion til læringsmuligheder i MOOCs
De 3 første MOOCs med over 100.000 ”learners” hver blev skabt af lærere på Stanford University i USA i 2011, og nu er der mere en 1.200 universiteter på verdensplan som udbyder sådanne kurser, og udbud og deltagere vokser hvert år.
(kilde: https://www.classcentral.com/report/mooc-platforms/ )
MOOC er en forkortelse for Massive Open Online Courses. Det er læringsforløb, der gøres frit tilgængeligt for alle på internettet. Grundideen i MOOCs er, at undervisning på universitetsniveau gøres tilgængeligt gennem forelæsninger på video, opgaver, supplerende litteratur og kommunikation med undervisere og deltagere.
Kursusdeltagerne kaldes ofte ”learners”, fordi tilbuddet er til både unge og gamle, og det er ligegyldigt, om man er under uddannelse eller ej.
Det er online kurser,
- hvor du kan tage dele af eller en hel uddannelse (med en vis betaling)
- hvor du kan forfølge de interesser, du har,
- stille spørgsmål, som du søger svar på,
- og finde vidensområder, som du vil uddybe.
I en del af dem samarbejder man med andre "learners".
Der er tusinder af MOOC´s på nettet.
Som start vil jeg anbefale at tjekke https://www.edx.org/search
Danske eksempler på MOOC’s fra Københavns Universitet
Uddybende om MOOC`s
”Capturing the Hype: Year of the MOOC Timeline Explained" "In October 2011, Stanford started offering three of their courses online for free. A year later, there were 250+ free online courses offered by 40+ universities. MOOCs were born” (klik https://www.classcentral.com/report/mooc-hype-year-1/ )
Wikipedia artikel om MOOC´s udvikling, styrke og svagheder:https://en.wikipedia.org/wiki/Massive_open_online_course
”Making sense of MOOCS: a guide for policy makers in developing countries” MOOCs anses for at være et vigtigt hjælpemiddel til at nå FN´s Verdensmål 4 om lige adgang til god uddannelse (”SDG 4: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all”). Åben undervisning kan nu nå ud til langt flere på verdensplan. Link til denne rapport https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245122
http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002451/245122E.pdf
Comments
Post a Comment